ENG /GR

Every Cinema/Κείμενα

μαζί με Kenno Film και Museum of Impossible Forms

Το Every Cinema/Κείμενα είναι μια προσπάθεια διεύρυνσης του διαλόγου γύρω από το πολιτικό πλαίσιο των σύγχρονων κινηματογραφικών πρακτικών από μια φεμινιστική οπτική. Τονίζει τη διάκριση μεταξύ ηθικής και αισθητικής και τους κινδύνους ερμηνείας του φεμινισμού και της πολιτικής ως είδη και κατηγορίες αντί για πρακτικές. Ενώ έχουν γίνει εκκλήσεις ευρέως στα φεστιβάλ για την ίση αντιμετώπιση των φύλων και παρόλο που έχει γίνει αισθητό ένα βραχύβιο κύμα προσοχής σε ταινίες που επισημαίνουν την κεντρικότητα των γυναικείων χαρακτήρων, παραμένει η ανάγκη να υπάρξουν νέοι όροι και προϋποθέσεις εργασίας καθώς και να γίνουν προτάσεις για νέα υβριδικά μοντέλα παραγωγής, επιμέλειας και εκπαίδευσης στον τομέα. Το Every Cinema/Κείμενα είναι ένα εργαλείο διερεύνησης των δυνατοτήτων της κινούμενης εικόνας ως πρακτική κοινωνικής οργάνωσης, μια φεμινιστική πολυκατευθυντική μετάδοση εμπειρίας, μια συλλογική μορφή σκέψης και πράξης. Προτείνει ένα τρόπο παραγωγής προσωπικών και πολιτικών εμπειριών και την εισαγωγή φεμινιστικών πρακτικών για την αναδιάρθρωση του κινηματογραφικού χώρου. Παράλληλα επιδιώκει να συμβάλλει στην αναθεώρηση του πλαισίου παραγωγής των μελλοντικών ταινιών αλλά και του ίδιου του περιεχομένου τους. Η μεθοδολογία του εντύπου χρησιμοποιεί την καταγραφή και την καλλιτεχνική έκφραση ως μέσα αυτο-θεωρίας, ακροβατώντας μεταξύ δημιουργικού και πολύ προσωπικού λόγου. Πέντε γυναίκες και μια ομάδα που μελετούν την κινούμενη εικόνα, αξιοποιούν το γραπτό λόγο για να μας αφηγηθούν προσωπικές ιστορίες για τα σώματά τους, τη μητρότητα, τον ερωτισμό, τη δημιουργικότητα και τη συλλογικότητα.

ΚΕΙΜΕΝΑ:

Η LINA BEMBE είναι ερμηνεύτρια πορνό ταινιών, σκηνοθέτιδα και συγγράφισσα με έδρα το Βερολίνο. Έχει εμφανιστεί σε ένα ευρύ φάσμα πορνογραφικών αφηγήσεων, από εμπορικές και φεμινιστικές μέχρι και σε DIY queer postporn. Επίσης η Lina γράφει και επιμελείται προβολές για τον φεμινισμό, τον πολιτισμό και τη σεξουαλικότητα. Στο κείμενο με τίτλο ‘[Sheer] Representation Doesn’t Matter’, περιγράφει την εμπειρία της από ένα εργαστήριο που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του Porn Film Festival στο Βερολίνο. Στο εργαστήριο συγκεντρώθηκαν ομάδες BIPOC ερμηνευτών, για να αναλύσουν το ζήτημα της εκπροσώπησης στον κλάδο της πορνογραφίας .

Η HILDA KAHRA γεννήθηκε στη Σουηδία και εργάζεται κυρίως με θεματικές που σχετίζονται με το ταξικό ζήτημα και την ιστορική διάσταση της αίσθησης του ανήκειν. Την ενδιαφέρουν οι βραδείες διαδικασίες δημιουργίας. Η Hilda συμμετέχει με το κείμενο ‘We’re floating’ το οποίο είναι αφιερωμένο στις μητέρες, τον κινηματογράφο και τις φάλαινες.

Η ΝΙΚΟΛΕΤΑ ΛΕΟΥΣΗ γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε χημική μηχανική και κινηματογράφο. Οι ταινίες της είναι ιστορίες που συνδυάζουν αφήγησεις με χαρακτηριστικά πολιτικού κινηματογραφικού ντοκιμαντέρ. Συμμετέχει στο Every Cinema/Κείμενα με το κείμενο της ‘Βραδιές που δε βγαίνουν τα νούμερα’, μια ποιητική περιγραφή του πως βιώνει τη μητρότητα σε σχέση με την κινηματογράφηση. Μία λίστα με τις ώρες που ξυπνά μέσα στο βράδυ, μία λίστα με τα πλάνα που τραβούσε κατά τη διάρκεια των εννιά μηνών κύησης και τέλος, μια ανάσα για να συνεχίσει το γράψιμο.

Η ΓΚΕΛΥ ΜΑΔΕΜΛΗ σπούδασε δημοσιογραφία και θεωρία κινηματογράφου και ερευνά τις εννοιολογήσεις της κρίσης μέσα από διαφορετικές εκφράσεις της κινηματογραφικής κληρονομιάς στην Ελλάδα. Στο κείμενο με τίτλο ‘How not to Lose One’s Marbles: Takes for the virtual life of the moving image’, παραθέτει τις προσωπικές της αφηγήσεις σε σχέση με τη κουλτούρα του κινηματογράφου, τα μάρμαρα, την εικονική πραγματικότητα και την κινούμενη εικόνα. Αφηγήσεις γραμμένες κάτω από το βράχο της ακρόπολης για το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, παραδείγματα αμετάφραστων κειμένων και λεξιλογικών μεταφορών και εντάσεις που δίνονται με αφορμή τον ιό, συνθέτουν ένα περιβάλλον με πρωταγωνίστριες τις γυναίκες.

Η SOFIA SECIN είναι συγγράφισσα και καθηγήτρια λογοτεχνίας με έδρα το Μεξικό. Η εμπειρία της στην παραγωγή ταινιών την έκανε να αντιληφθεί την πολυπλοκότητα του να είσαι γυναίκα στον χώρο του κινηματογράφου, το οποίο και διαπραγματεύεται μέσω της γραφής και των οπτικοακουστικών έργων. Στο κείμενο της με τίτλο ‘Work in Progress’, περιγράφει τη γνωριμία της με μία γυναίκα που πρόσφατα έγινε μητέρα και σκόπευε να γυρίσει μια ταινία σχετικά με τη μητρότητα και τη διαδικασία της κύησης. Η Sofía συνεργάστηκε μαζί της για τη σύνταξη της πρότασης χρηματοδότησης της ταινίας της και συμμετείχε στην καθημερινότητα της οικογένειας κάτι που της επέτρεψε να μεταφέρει το δικό της βίωμα σε σχέση με τη μητρότητα.

Το UBUNTU FILM CLUB είναι μία κινηματογραφική λέσχη στο Ελσίνκι που ιδρύθηκε το 2019 από την Alice ‘Mutoni’ Dusabe, τη Rewina Teklai και τη Fiona Musanga. Στοχεύουν στην ανάδειξη και τον εορτασμό του μαύρου κινηματογράφου αλλά και στην δημιουργία μιας κοινότητας γύρω από αυτόν. Προβάλλουν ταινίες σε διάφορους χώρους στο Ελσίνκι, που συνοδεύονται από συζητήσεις και πάνελ. Στην παρούσα έκδοση παραθέτουμε απομαγνητοφωνημένη μια συζήτησή τους κατά την οποία συστήνονται και παρουσιάζουν το όραμα της ομάδας τους.

MΟΥΣΙΔΩΡΑ: Για την έκδοση Every Cinema έχουμε επιπλέον ψηφιοποιήσει τα δύο τεύχη του "Μουσιδώρα", του πρώτου αυτόνομου, ελληνικού εντύπου για τη γυναίκα και τον κινηματογράφο. Το πρώτο τεύχος εκδόθηκε το καλοκαίρι 1984 και το δεύτερο το χειμώνα του έτους 1984-1985. Στο οπισθόφυλλο της έκδοσης θα βρείτε το QR Code που μπορείτε να σκανάρετε για να μεταβείτε στα αντίστοιχα αρχεία.


ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ 2021

ΕΚΔΩΣΕΙΣ Εργαστήριο για τα Αστικά Κοινά

ΓΛΩΣΣΑ Αγγλική, Ελληνική

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Δανάη Αναγνώστου, Πέγκυ Ζάλη, Ξένια Καλπαλτσόγλου

ΚΕΙΜΕΝΑ Lina Bembe, Hilda Kahra, Νικόλέτα Λεούση, Γκέλη Μαδεμλή, Sofia Secín, Ubuntu Film Club, Μουσιδώρα

ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Μελίνα Τζαμτζή, Joss Allen

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Βασίλειος Γκουντινάς

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Γκέλη Μαδεμλή, Ελεάννα Παπαθανασιάδη

ΕΚΤΥΠΩΣΗ KEDA*PRESS

ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, The Foundation for Arts Initiatives

ISBN 978-618-85684-0-2


ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΕΒΑΣΕΤΕ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ